Tečaj Engleskog

Broj 48, studeni 2010.

The 12 pillars of wisdom Go to article

Generalised intelligence Go to article

Pillars 1 and 2 Go to article

12 stupova mudrosti Idi na članak

Opća inteligencija Idi na članak

Stupovi 1 i 2 Idi na članak

Intelligence

 

Inteligencija


The 12 pillars of wisdom

 Go to article
 

12 stupova mudrosti

 Idi na članak

Generalised intelligence

 Go to article
 

Opća inteligencija

 Idi na članak

Pillars 1 and 2

 Go to article
 

Stupovi 1 i 2

 Idi na članak

Pillars 3 and 4

 Go to article
 

Stupovi 3 i 4

 Idi na članak

Pillars 5 and 6

 Go to article
 

Stupovi 5 i 6

 Idi na članak

Pillars 7 and 8

 Go to article
 

Stupovi 7 i 8

 Idi na članak

Pillars 9 and 10

 Go to article
 

Stupovi 9 i 10

 Idi na članak

Pillars 11 and 12

 Go to article
 

Stupovi 11 i 12

 Idi na članak

Intelligence

top
 

Inteligencija

vrh

The 12 pillars of wisdom

There are few more controversial areas of science than the study of intelligence. Its history is littered with disreputable ideas, from phrenology and other pseudoscientific ways of measuring it to flawed attempts to link it to race. Today intelligence remains contentious, not least because there is still no agreement on precisely what the word means.

With no agreed definition, measuring intelligence is fraught with problems. Unlike weight and height, which are unambiguous, there is no absolute measure of intelligence, just as there are no absolute measures of integrity, honesty or physical fitness. But just as it is apparent that some people are physically fitter than others, some people are also smarter than others. And just as there are tests that capture individual differences in physical fitness, we can devise tests that capture differences between individuals' cognitive abilities.

Most intelligence tests are based on performance at an assortment of different types of mental tasks. The most widely used is the intelligence quotient (IQ), now commonly measured using the Wechsler Adult Intelligence Scale. In this test, results from a 90-minute battery of tests of comprehension, vocabulary and arithmetic are combined to derive a final... Show more...

 

12 stupova mudrosti

Ne postoji mnogo područja znanosti spornijih od proučavanja inteligencije. Njena povijest prepuna je sramotnih ideja, od frenologije i ostalih pseudoznanstvenih načina mjerenja, do pogrešnih pokušaja povezivanja inteligencije s rasom. Do danas je inteligencija ostala sporno pitanje, između ostalog i zato što se ljudi još uvijek nisu složili oko točnog značenja te riječi.

Bez utvrđene definicije, uz mjerenje inteligencije vežu se mnogi problemi. Za razliku od težine i visine, koje se mogu točno izmjeriti, ne postoji apsolutno mjerilo inteligencije, kao ni apsolutno mjerilo integriteta, poštenja ili fizičke spreme. No kao što je očito da su neki ljudi u boljoj fizičkoj spremi od drugih, očito je i da su neki ljudi pametniji od drugih. Prema tome, kao što postoje testovi koji mjere pojedinačne razlike u fizičkoj spremi, moguće je osmisliti testove koji mjere razlike između kognitivnih sposobnosti pojedinaca.

Najviše testova inteligencije temelji se na uspješnosti u obavljanju niza različitih mentalnih zadataka. Najviše se koristi kvocijent inteligencije (IQ), koji se danas obično mjeri pomoću Wechslerove ljestvice inteligencije za odrasle. U tom testu kombiniraju se rezultati dobiveni na temelju 90-minutnih testova razumijevanja, vokabulara i računanja da bi se dobio konačni... Prikaži više...

Generalised intelligence

The concept of generalised intelligence emerged from the observation that people who do well on one particular mental task, such as mathematical dexterity, tend to do well on other tasks too, such as remembering strings of numbers. In fact they generally get high scores across the board. In 1904, psychologist Charles Spearman suggested that various cognitive tasks are underpinned by a general mental faculty now known as Spearman's factor, or "g".

Research on generalised intelligence suggests that it depends on the use of reasoning strategies to go beyond baseline cognitive performance. For example, in a test of short-term memory based on recalling strings of numbers, smart people often "chunk" the numbers into related groups such as 2,4,6 and 5,7,9. Such strategies do nothing to increase the size of short-term memory but they improve the efficiency with which the contents of memory are organised.

The same goes for visuospatial working memory, the ability that allows you to temporarily hold and manipulate information about objects and places. For example, a chunking strategy enables chess masters to memorise up to 100,000 configurations of chess pieces... Show more...

 

Opća inteligencija

Pojam opće inteligencije rezultat je zapažanja da su ljudi koji su uspješni u jednom mentalnom zadatku, kao što je računanje, obično uspješni i u drugim zadacima, kao što je pamćenje nizova brojeva. Zapravo, njihovi rezultati su obično visoki u svim kategorijama. Godine 1904. psiholog Charles Spearman rekao je da se u pozadini raznih kognitivnih zadataka nalazi opća mentalna sposobnost koja je danas poznata pod nazivom Spearmanov faktor ili "g" faktor.

Istraživanja opće inteligencije ukazuju na to da ta inteligencija ovisi o korištenju strategija rasuđivanja koje nadilaze osnovnu kognitivnu sposobnost. Na primjer, u testu kratkotrajnog pamćenja koji se temelji na prisjećanju nizova brojeva, pametni ljudi često grupiraju brojeve u povezane skupine kao što su 2,4,6 i 5,7,9. Takve strategije ničime se povećavaju kratkotrajno pamćenje, već povećaju učinkovitost organiziranja sadržaja pamćenja.

Isto vrijedi za vizuospacijalno radno pamćenje, sposobnost koja vam omogućava da privremeno pohranite informacije o predmetima i mjestima i s njima postupate. Na primjer, strategija grupiranja šahovskim majstorima omogućuje da zapamte do 100.000 konfiguracija šahovskih figura... Prikaži više...

Pillars 1 and 2

1 - Visuospatial working memory

When you navigate your way around an unfamiliar environment, you rely on visuospatial working memory. This component of intelligence contributes to many everyday feats, such as judging the trajectory of other vehicles while you are driving and remembering where you parked your car. It relies on storing information about the position of objects in your environment in working (or "short-term") memory and then retrieving it when you need it. Its importance can be appreciated by imagining what life would be like if you didn't have it. Similar abilities helped our ancestors store and retrieve food, revisit a fruit tree or return to their cave.

Brain region: When people undertake tasks involving visuospatial working memory there is activity in the ventrolateral frontal cortex a few centimetres behind the eyes, particularly in the right hemisphere, and the parietal lobe at the back and on top of the brain.

2 - Spatial working memory

Imagine you are hunting for a pot of gold that you know is hidden in one room in a block of 100 apartments. What's the best strategy? One option would be to search randomly, but that imposes a huge load on working memory because you would have to remember each apartment you have visited. A far smarter plan... Show more...

 

Stupovi 1 i 2

1 - Vizuospacijalno radno pamćenje

Kada se krećete nepoznatom okolinom, oslanjate se na vizuospacijalno radno pamćenje. Taj element inteligencije pomaže u mnogim svakodnevnim pothvatima, primjerice kada procjenjujete putanju drugih vozila prilikom vožnje i prisjećate se gdje ste parkirali svoj automobil. Oslanja se na pohranjivanje podataka o položaju predmeta u vašoj okolini u radnom (ili "kratkotrajnom") pamćenju i prisjećanje istih kad je to potrebno. Njegova važnost može se uvidjeti ako zamislite kakav bi vam život bio bez njega. Slične sposobnosti pomagale su našim precima u skladištenju i ponovnom pronalaženju hrane, ponovnom odlasku do voćke ili vraćanju u špilju.

Dio mozga: kada ljudi obavljaju zadatke koji uključuju vizuospacijalno radno pamćenje, dolazi do aktivnosti u ventrolateralnom frontalnom korteksu nekoliko centimetara iza očiju, osobito u desnoj hemisferi, i parijetalnom režnju sa stražnje i gornje strane mozga.

2 - Spacijalno radno pamćenje

Zamislite da tragate za ćupom zlata koji je sakriven u jednoj prostoriji u zgradi od 100 stanova. Koja je najbolja strategija? Jedna mogućnost bila bi da tragate nasumično, no to bi uvelike opteretilo radno pamćenje jer biste se morali prisjetiti svakog stana u kojem ste bili. Mnogo bolji plan... Prikaži više...

Pillars 3 and 4

3 - Focused attention

Read a word and you will automatically hear it pop into your head. This is an example of what is known as an overlearned or prepotent response. It is such a basic reaction that it is hard to inhibit. Doing so takes concentration and attention, which together form the foundations of this pillar of wisdom.

The ability to inhibit prepotent responses can be measured by what is called the "Stroop effect". In a typical Stroop test, the reflex is confused by showing, for example, the word "green" written in red ink. The subject then has to name the colour of the ink rather than read out the word.

Which of the words at the bottom is the name of the colour that the word at the top is written in?


To measure this pillar of wisdom accurately requires a doubly hard version of the Stroop test in which the subject not only has to name the coloured word but also distinguish between two possible answers.

Brain region: This is a complex task that recruits different regions that are simultaneously involved in focused and sustained attention. It is known to involve the right frontal cortex, as people with an injury to this area have problems maintaining attention while performing these tasks. Damage to this area is thought to be responsible for poor concentration in people who have suffered a traumatic brain injury.

4 - Mental rotation

When you read... Show more...

 

Stupovi 3 i 4

3 - Usmjerena pažnja

Pročitajte neku riječ i ona će se automatski pojaviti u vašoj glavi. To je primjer onoga što se naziva vrlo dobro naučenom ili dominantnom reakcijom. Ta reakcija je toliko bazična da ju je teško spriječiti. Za to je potrebna koncentracija i pažnja, koje zajedno oblikuju temelje ovog stupa mudrosti.

Sposobnost sprečavanja dominantnih reakcija može se mjeriti "Stroopovim efektom". U tipičnom Stroopovom testu refleks se ometa prikazivanjem, na primjer, riječi "zeleno" napisane crvenom bojom. Ispitanik tada mora imenovati boju umjesto da naglas pročita riječ.

Koja od riječi na dnu je ime boje kojom je riječ na vrhu napisana?


Točno mjerenje tog stupa mudrosti zahtijeva dvostruko težu inačicu Stroopovog testa u kojem ispitanik, uz imenovanje riječi u boji, mora odabrati jedan od dva moguća odgovora.

Dio mozga: to je složeni zadatak u kojem sudjeluju različiti dijelovi koji su istovremeno uključeni u usmjerenu i trajnu pažnju. Poznato je da uključuje desni frontalni korteks, jer ljudi s ozljedom u tom području imaju problema sa zadržavanjem pažnje prilikom izvođenja navedenih zadataka. Ozljeda tog područja smatra se odgovornom za lošu koncentraciju kod ljudi koji su pretrpjeli traumatsku ozljedu mozga.

4 - Mentalna rotacija

Dok čitate... Prikaži više...

Pillars 5 and 6

5 - Visuospatial working memory + strategy

The game called concentration (also known as pairs) begins with a standard pack of playing cards laid face down. On each player's turn, they choose two cards and flip them face-up. If the two cards are of the same value and colour the player wins that pair. If they don't match, the cards are flipped back. The aim of the game is to win as many pairs as possible.

Activities like this, including an online version devised by the MRC Cognition and Brain Sciences Unit team called "Monkey Ladder", require not only visuospatial working memory but also an ability to devise and deploy strategies that keep track of cards you have seen.

Brain region: Essentially the same as for pillar 1, but as the demand for more complex storage increases, along with the need to use strategies, broader regions of the frontal and parietal lobes become active - in particular, the large area behind the temples known as the dorsolateral frontal cortex.

6 - Paired associate learning

Every day we have to link memories, such as a person with their telephone number. Psychologists call this paired associate learning, as you are required to pair two items in memory. This is essential... Show more...

 

Stupovi 5 i 6

5 - Vizuospacijalna radna memorija + strategija

Igra koncentracije (poznata i kao "igra parova") počinje standardnim špilom karata položenih licem prema dolje. Svaki igrač, kad dođe na red, odabire dvije karte i okreće ih licem prema gore. Ako su obje karte jednake vrijednosti i boje, igrač pobjeđuje kupi taj par. Ako se ne podudaraju, karte se ponovo okreću licem prema dolje. Cilj igre je pokupiti što više parova.

Aktivnosti poput ove, uključujući online verziju nazvanu "Monkey Ladder" ("Majmunske ljestve"), koju je osmislio tim MRC-ove Jedinice za spoznajne znanosti i znanosti o mozgu, ne zahtijevaju samo vizuospacijalnu radnu memoriju, već i sposobnost osmišljavanja i korištenja strategija pamćenja karata koje ste vidjeli.

Dio mozga: U biti isti kao za stup 1, ali s povećanjem zahtjeva za složenijom pohranom, zajedno s potrebom korištenja strategija, aktiviraju se šire regije frontalnog i parijetalnog režnja – konkretno, veliko područje iza sljepoočnica poznato kao dorzolateralni frontalni korteks.

6 - Asocijativno učenje parova

Svaki dan moramo povezivati sjećanja, na primjer osobu s njezinim telefonskim brojem. Psiholozi to nazivaju asocijativnim učenjem parova, jer traži da sparite dva elementa sjećanja. Ovo je ključno... Prikaži više...

Pillars 7 and 8

7 - Deductive reasoning

Determining which one of a series of shapes is the odd one out is a classic reasoning test. At its simplest, say when there are five circles and a square, the answer is obvious. But as the variations in shape become more complex, the odd one out can only be identified by considering several aspects of the information at the same time. This relies on a pillar of wisdom known as deductive reasoning.

One of these patterns differs from the others according to either an individual feature or a combination of features. Can you identify the odd one out?


Brain region: Deductive reasoning tests generate a characteristic pattern of activity in the back and outer surface of the frontal lobes, at the intersection between the two hemispheres, and in the middle of the parietal lobe at the back and top of the brain. A recent study of people with damage to some of these brain regions - as a result of a stroke, for example - showed that the extent of the damage was correlated with the degree to which this task was impaired.

8 - Visuospatial processing

The survival of our ancestors depended on the ability to detect an important shape in a complex background. Think of a lion lurking in long grass, or a ripe fruit hanging from a branch.

Does the shape in panel 1 also appear in panel 2?


When you mentally compare complex images with each other you rely on another pillar of wisdom, brain's visuospatial processing skill. Even in the modern world... Show more...

 

Stupovi 7 i 8

7 - Deduktivno zaključivanje

Određivanje nepripadajućeg u nizu oblika klasični je test zaključivanja. U najjednostavnijem obliku, primjerice kada se rasi o pet kružnica i jednom kvadratu, odgovor je očit. Ali kad varijacije oblika postanu složenije, nepripadajući oblik moguće je odrediti samo istovremenim razmatranjem nekoliko aspekata informacija. Ovo se temelji na stupu mudrosti poznatom kao deduktivno zaključivanje.

Jedan od ovih uzoraka se razlikuje od drugih s obzirom na individualnu karakteristiku ili kombinaciju karakteristika. Možete li ga identificirati?


Dio mozga: Testovi deduktivnog zaključivanja stvaraju karakterističan obrazac aktivnosti na stražnjoj i vanjskoj površini frontalnih režnjeva, na sjecištu između dvije hemisfere mozga te u sredini parijetalnog režnja na stražnjoj i gornjoj strani mozga. Nedavna studija o ljudima s oštećenjem tih dijelova mozga – kao rezultat moždanog udara, na primjer – pokazala je da je opseg oštećenja povezan sa stupnjem u kojem je taj zadatak narušen.

8 - Vizuospacijalna obrada

Opstanak naših predaka ovisio je o sposobnosti uočavanja važnih oblika u složenoj pozadini. Zamislite lava koji vreba iz visoke trave, ili zrelo voće koje visi s grane.

Da li se oblik u panelu 1 također pojavljuje i u panelu 2?


Kad mentalno usporedite kompleksne prikaze jedan s drugim, oslanjate se na drugi stup mudrosti, vještinu vizuospacijalne obrade u mozgu. Čak i u modernom svijetu... Prikaži više...

Pillars 9 and 10

9 - Visual attention

Spot-the-difference puzzles are an old favourite in newspapers and magazines, and now appear online too. In the most common form, two subtly different versions of an image are shown side by side, and you have to find differences between them. This is a perceptual task that requires you to concentrate or focus your attention on complex images.

Are these two panels identical?


Brain region: Attention to visual features increases the activity in a range of visual areas at the very back and bottom of the brain.

10 - Verbal reasoning

If you are told that A is bigger than B and that C is bigger than A, the pillar of wisdom known as verbal reasoning tells you that C must be bigger than B, even though this information is not explicitly stated in the problem. This pillar can be measured by a variant of the "Grammatical Reasoning Test" developed in 1968 by Alan Baddeley, the former director of... Show more...

 

Stupovi 9 i 10

9 - Vizualna pažnja

Sličice među kojima morate uočiti razliku odavno su omiljene u novinama i časopisima, a sada se pojavljuju i online. Najčešće su usporedo prikazane dvije neznatno različite verzije jedne slike, a vi morate pronaći razlike među njima. To je perceptivni zadatak koji od vas traži da se koncentrirate ili da usmjerite pažnju na složene slike.

Jesu li ova dva panela identična?


Dio mozga: Pažnja usmjerena na vizualna svojstva povećava aktivnost u nizu područja za vid na krajnjem stražnjem i donjem dijelu mozga.

10 - Verbalno zaključivanje

Ako vam se kaže da je A veći od B i da je C veći od A, stup mudrosti poznat kao verbalno rasuđivanje kaže da C mora biti veći od B, iako ta informacija nije izričito navedena u problemu. Taj se stup može izmjeriti pomoću varijante "Testa gramatičkog rasuđivanja" koji je 1968. razvio Alan Baddeley, nekadašnji upravitelj... Prikaži više...

Pillars 11 and 12

11 - Verbal working memory

When you hold a new number in your head as you enter it into your phone, you rely on a pillar of wisdom known as verbal working memory - the ability to store a piece of verbal information for just as long as it is needed. This temporary memory bank allows you to make sense of convoluted sentences used by the likes of lawyers, bureaucrats and the manufacturers of electronic appliances.

Brain region: The ventrolateral areas of the frontal cortex, particularly the left hemisphere. The ventrolateral frontal cortex is crucial for laying down short-term memories, and also for retrieving them when they are needed.

12 - Planning

Many activities are made up of a sequence of tasks that must be done in the right order. You have to buy the ingredients of a cake before you bake it; redecoration should take place before a room is carpeted; you need to check you have money before you go shopping. The capacity for such forward thinking can be probed with the "Hampshire Tree" task, which requires the subject to put a set of balls in the right order using as few moves as possible.

Put the numbers in order by moving one number at a time onto a vacant space. Use as few moves as possible.


The cognitive processes involved... Show more...

 

Stupovi 11 i 12

11 - Verbalna radna memorija

Kad u glavi čuvate novi broj dok ga tipkate na telefon, oslanjate se na stup mudrosti poznat kao verbalna radna memorija – sposobnost pohranjivanja dijela verbalne informacije samo onoliko dugo koliko će vam trebati. Ova banka privremene memorije omogućava vam da pronađete smisao u kompliciranim rečenicama koje koriste, primjerice, odvjetnici, birokrati i proizvođači elektroničkih uređaja.

Dio mozga: Ventrolateralna područja frontalnog korteksa, posebice lijeva hemisfera. Ventrolateralni frontalni korteks presudan je za pohranu kratkotrajnih sjećanja, ali i za njihovo dohvaćanje kad nam zatrebaju.

12 - Planiranje

Mnoge aktivnosti sastoje se od niza zadataka koji se moraju izvršiti pravim redoslijedom. Morate kupiti sastojke za kolač prije nego što ćete ga ispeći; sobu trebate preurediti prije nego što stavite tepih; morate provjeriti imate li novca prije nego što krenete u kupovinu. Sposobnost takvog razmišljanja unaprijed može se ispitati pomoću zadatka "Hampshire stabla" u kojem se od subjekta traži da poreda niz lopti ispravnim redoslijedom u što manje poteza.

Složite brojeve po redu tako da jedan po jedan broj premjestite u prazan prostor. Koristite što manji broj poteza.


Kognitivni procesi koji su ovdje uključeni... Prikaži više...



Kako koristiti ovaj tečaj?

QuickLearn Bilingual Text™ - provjerena metodologija koja omogućava brzo učenje engleskog jezika.

Učenje novih engleskih riječi, sintakse i gramatike znatno je olakšano i ubrzano čitanjem dvojezičnih vijesti, zato što prilikom učenja ne trebate koristiti rječnik i gramatiku. Brzina usvajanja znanja pospješena je time što čitate vijesti koje vas zanimaju i koje biste inače čitali na hrvatskom jeziku.

Ukratko, korištenjem QuickLearn Bilingual Text™ metodologije:

Koraci u postupku učenja

Osobe s osnovnim znanjem engleskog jezika:

KORAK 1: Pročitajte cijeli odlomak na hrvatskom jeziku na desnoj strani.
KORAK 2: Isti odlomak pročitajte na engleskom na lijevoj strani.
KORAK 3: Kada Vam nešto nije jasno na engleskoj strani teksta onda treba ponovno pročitati hrvatski tekst s desne strane.

Osobe s naprednim znanjem engleskog jezika:

KORAK 1: Pročitajte engleski tekst na lijevoj strani.
KORAK 2: Kada Vam nešto nije jasno na engleskoj strani teksta onda treba pročitati hrvatski tekst s desne strane.

Izgovor

Ako želite učiti engleski izgovor onda Vam je potreban naš softverski program "Tečaj engleskog jezika". Za narudžbenicu kliknite ovdje.

Gramatika

Ako želite bolje naučiti i englesku gramatiku, ovdje možete besplatno preuzeti naš Uvod u englesku gramatiku.

Ovo je besplatno internetsko izdanje. Ako želite vidjeti potpun sadržaj u PDF formatu, potrebno je ispuniti našu sigurnu internetsku narudžbenicu i na njoj odabrati pretplatu na izdanje u PDF formatu (10 kn + PDV), mjesečnu pretplatu na 4 PDF izdanja (30 kn + PDV - popust 25%), ili godišnju pretplatu (300 kn + PDV - popust 38%).

Na ovoj narudžbenici također možete naručiti i naš softverski program "Tečaj engleskog jezika". Narudžbu možete platiti kreditnim karticama (American Express, Visa, MasterCard i Diners), ili po ponudi. Naručiti možete i na telefon: 01/2313-015.

Ako želite preporučiti besplatni tečaj engleskog jezika prijatelju, kliknite ovdje
Ako više ne želite primati besplatni tečaj engleskog jezika, kliknite ovdje

Za više informacija o tečaju engleskog jezika kliknite ovdje
Veliki rječnik Rječnik s izgovorom Rječnik WordTran PocketDict PalmDict TelDict NeuroGrammar HumanTran

SimulTran KnowledgeSearch MobileTran TravelTran LetterTran InterTran SearchTran PocketTran PalmTran NeuroTran
Informacije: 01/2313-015
Pošaljite nam e-mail

My status
© 2010 Translation Experts Hrvatska d.o.o. za poduku stranih jezika